Beter vindbaar door juiste website structuur?

Beter vindbaar door juiste website structuur?

Er zijn veel factoren die de vindbaarheid van een website beïnvloeden. Alles valt en staat echter met een juiste URL structuur & navigatie.

Wanneer je structuur namelijk niet optimaal is, zal je website nooit optimaal gaan presteren. Met een goed doordachte website (URL) structuur en bijbehorende navigatie help je zoekmachines om een website zo goed mogelijk te “begrijpen” en te indexeren. Een stelregel die je kunt onthouden is: “Hoe eenvoudiger je structuur, hoe beter je website vindbaar wordt in Google of andere zoekmachines”.

Daarnaast is er nog een groot voordeel van een goede structuur. Naast dat zoekmachines je website beter kunnen indexeren, is een goed doordachte structuur en navigatie ook van groot belang voor het bedienen van de bezoekers op je website.

De meest gebruikte website navigatie structuren zijn een “platte” structuur, een “diepe” structuur of een mix van beide.

 

Diepe & platte website structuur

Websites met een diepe structuur gebruiken diverse categorieën, die subcategorieën hebben en daarnaast vaak nog eens een sub-subcategorie. Door deze methode is alle content op de website er goed voor de beheerder te categoriseren en terug te vinden.

Deze methode kan dan heel goed zijn voor het beheren van een website, zoekmachines en bezoekers maak je er niet erg blij mee. Beide hebben namelijk meer tijd nodig om de informatie te vinden. Websites met een diepe structuur kun je herkennen aan lange tot zeer lange URL’s. Een url is het adres boven in de balk van je browser. De URL van dit artikel is bijvoorbeeld: https://protrix.nl/blog/beter-vindbaar-door-juiste-website-structuur/.

Op een platte website kun je met een paar “kliks” alle informatie op de website vinden die beschikbaar is. Hoe minder pagina’s een bezoeker door moet klikken om op een bestemming te komen, hoe beter. Dit geld ook voor zoekmachines. Door de platte navigatie worden urls ook niet erg lang.

 

Wat is de beste structuur voor je website?

Platte website structuur

Om zoekmachines en website bezoeker zo goed mogelijk te bedienen, moet je voor de platte structuur kiezen en er voor zorgen dat alle pagina’s op je website vanaf je homepage met maximaal 4 kliks iedere pagina van je website kan bezoeken.

Daarnaast moet je de navigatie van een website beperken tot 7 items. Een keuze van meer dan 7 items is voor de gemiddelde bezoeker nog net overzichtelijk.

Misschien denk je dat dit onmogelijk is. Het is echter eenvoudig mogelijk voor alle websites om dit voor elkaar te krijgen, wanneer je als volgt te werk gaat:

  1. Maak een overzicht met alle pagina’s van je website in Excel of schrijf ze op post-it papiertjes.
  2. Deel de pagina’s op in maximaal 7 categorieën en kies categorie namen die veel gezocht worden in zoekmachines. Wanneer je het indelen met meerdere mensen moet doen is het handig om dit met post-it papiertjes op een white bord te doen. Je kunt dan de diverse pagina’s onder een hoofdcategorie plakken en later eenvoudig verplaatsen. Wanneer je klaar bent heb je naast een goede structuur waar alles onder past meteen ook de hoofdnavigatie van de website.
  3. Indien je gebruik maakt van WordPress en veel berichten publiceert is voor de vindbaarheid aan te bevelen om achter de categorie waar een bericht onder valt niet nog een subcategorie te zetten. Beter is het om gebruik te maken van tags om berichten verder  te categoriseren.
  4. Na het implementeren van de nieuwe structuur is het uiteraard erg belangrijk om alle oude URL’s te redirecten met een 301 verwijzing naar de nieuwe URL’s.

De eerste paar weken na deze verandering zal je zien dat er waarschijnlijk minder bezoekers uit Google naar je website komen. Echter na 8 weken zal het aantal bezoekers via zoekmachines aanzienlijk toenemen.

Wil je meer info of heb je hulp nodig? Neem dan contact op met Protrix via telefoonnummer (0317) 756 008, [email protected] of via Whatapp  (logo rechts onder).

Deel deze informatie:

Ik ben internet marketing specialist met meer dan 8 jaar ervaring op het gebied van SEO & conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *